ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΕΤΕ, ΤΙ Ν’ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ

 

 

Σ’ ένα μυθιστόρημα, το κείμενο πρέπει να ρέει και οι λέξεις να χρησιμοποιούνται σαν χρυσός που δεν πρέπει να σπαταλιέται. Γι’ αυτό, οι λέξεις που επιλέγουμε πρέπει να εκφράζουν επακριβώς αυτό που θέλουμε να πούμε, με απλότητα και καθαρότητα. Αποφύγετε τις δύσκολες, πομπώδεις λέξεις.

 

Σφιχτό γράψιμο

Αντιμετωπίστε τις λέξεις σαν να τις πληρώνετε. Χρησιμοποιείστε δυνατά ουσιαστικά και ρήματα και ξεφορτωθείτε λέξεις περιττές, όπως επίθετα, επιρρήματα, προσδιοριστικά. Ένα προσδιοριστικό είναι απαραίτητο μόνο όταν είναι διαφορετικό από τη γενική παραδοχή.

 

Αποφεύγετε τις επιρρηματικές φράσεις (ενώ, καθώς, κ.λπ)

 

Αποφεύγεται τους πλεονασμούς, όπως:

  • Ένευσε με το κεφάλι του -με τι άλλο θα μπορούσε να νεύσει;
  • Έτρεξε γρήγορα -αν είναι απαραίτητο να προσδιορίσετε την ταχύτητα του τρεξίματος, βρείτε άλλον τρόπο.
  • κόκκινο χρώμα -το κόκκινο είναι χρώμα.
  • σηκώθηκε επάνω -θα μπορούσε να σηκωθεί και κάτω;
  • κάθισε κάτω -συνήθως όταν καθόμαστε, καθόμαστε κάτω.
  • σηκώθηκε στα πόδια της -μόνο αν πριν σηκωνόταν στα χέρια της.
  • ακροπάτησε ήσυχα -το «ακροπατώ» έχει ακριβώς αυτή την έννοια, του ήσυχου.
  • απόλυτα τέλειο -το τέλειο είναι απόλυτο.
  • έριξε κάτω -εντάξει, θα μπορούσε να το ρίξει και προς τα πάνω, αλλά πάλι κάτω θα έπεφτε.
  • έπεσε κάτω -μόνο αν βρίσκεται σε διαστημόπλοιο και ξαφνικά επανέρχεται η βαρύτητα. Στη γη, όταν πέφτουμε, πέφτουμε κάτω.
  • μακρόλαιμη καμηλοπάρδαλη -υπάρχει και κοντόλαιμη;
  • μακροχρόνια ανθεκτικότητα -η ανθεκτικότητα είναι μακροχρόνια, αν ήταν βραχυχρόνια δεν θα ήταν ανθεκτικότητα.
  • ….κ.λπ.

 

Περιγράψτε τις πράξεις με τη σειρά που συμβαίνουν, χωρίς ενδιάμεσες παρεμβολές

Όχι –της έδωσε το μαντήλι αφού το έβρεξε κάτω απ’ τη βρύση (είναι σαν να βλέπεις το χέρι του να βρέχει το μαντήλι δύο φορές).

Αλλά –έβρεξε το μαντήλι κάτω απ’ τη βρύση και της το έδωσε.

 

Ποικίλετε τη δομή και το μήκος των προτάσεων

Πολλές ίδιες προτάσεις στη σειρά κουράζουν τον αναγνώστη.

 

Αφήστε την κατακλείδα (την πιο σημαντική λέξη) της πρότασης για το τέλος

Όχι –ο Γιάννης διάλεξε εμένα για το χορό ενώ θα μπορούσε να διαλέξει την Άννα ή τη Μαρία.

Αλλά –ο Γιάννης θα μπορούσε να διαλέξει την Άννα ή τη Μαρία για το χορό, αλλά διάλεξε εμένα.

 

Χρησιμοποιείστε αισθητήριες λεπτομέρειες για να δείξετε αντί απλά να πείτε τι συμβαίνει

Συμπεριλάβετε μόνο αντικείμενα που είναι σημαντικά σε σχέση μ’ αυτό που συμβαίνει στους χαρακτήρες.

 

Αντικαταστήστε περιττές ετικέτες διαλόγου, με δράση

Όχι –«Έλα αμέσως εδώ»! είπε η μαμά με θυμωμένη έκφραση

Αλλά –«Έλα αμέσως εδώ»! Η μαμά χτύπησε πίσω της την εξώπορτα και στάθηκε στη βεράντα με τα χέρια στη μέση και μια θυμωμένη έκφραση στο πρόσωπό της.

 

Αποφύγετε την παθητική φωνή

Όχι –Τα μάτια του σκιάζονταν από ένα μπεζ ψαθάκι

Αλλά –Ένα μπεζ ψαθάκι σκίαζε το πρόσωπό του

 

Αποφύγετε τη βωμολοχία

Ένας καλός συγγραφέας ξέρει πώς να περάσει στον αναγνώστη τη φρασεολογία του χαρακτήρα, χωρίς να χρειαστεί και να τη γράψει. Διαβάστε τους κλασικούς συγγραφείς και μάθετε απ’ αυτούς.

 

ΑΝΑΛΩΣΙΜΕΣ ΛΕΞΕΙΣ

Λιγάκι, σχεδόν, σίγουρα, ακόμα, ακριβώς, ίσως, πιθανόν, μάλλον, φαίνεται πως, συνήθως… κ.λπ.

 

ΓΡΑΨΤΕ ΤΩΡΑ, ΕΠΙΜΕΛΗΘΕΙΤΕ ΑΡΓΟΤΕΡΑ

Μην προσπαθείτε να διορθώσετε κάθε παράγραφο που γράφετε. Γράψτε γρήγορα -στην ανάγκη χρησιμοποιείστε χρονόμετρο- έστω κι αν νομίζετε ότι είναι ανοησίες. Αργότερα, όταν τελειώσετε, θα το διαβάσετε και θα το επεξεργαστείτε. Θα αφαιρέσετε, θα προσθέσετε, θα επιμεληθείτε την ορθογραφία. Τώρα, το σημαντικό είναι να καταγράψετε τις σκηνές. Κανένας συγγραφέας δεν γράφει ένα μυθιστόρημα μια κι έξω. Οι καλύτεροι θα σας πουν ότι το ξαναγράφουν μια και δυο και τρεις, έχω ακούσει και έως οχτώ φορές! Έχετε, λοιπόν, δουλειά μπροστά σας. Είναι πειρασμός να διορθώνεις καθετί που γράφεις. Αντισταθείτε.

 

Όταν τελειώσετε και είστε αρκετά ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα, δώστε το σ’ ένα απόλυτα έμπιστο άτομο να το διαβάσει και να επιστήσει την προσοχή σας σε τυχόν λάθη ή ανακρίβειες.

 

Καλό γράψιμο!


ΕΛΕΝΑ